کشفی که می تواند نحوه ی درمان مقاومت به انسولین را بهبود بخشد

اول  فوریه 2018 - یک کشف جدید در مورد چگونگی خروج انسولین از جریان خون، می تواند نحوه ی درمان مقاومت به انسولین را متحول کند.
مقاومت به انسولین یکی از عوامل پیشرو در ابتلا به دیابت نوع 2 است و زمانی رخ می دهد که سلول های بدن به طور موثر به انسولین پاسخ ندهند و بدین ترتیب مقدار قند خون افزایش می یابد.
مطالعات قبلی نشان داده است که انتقال انسولین قابل اشباع است، به این معنی که از تولید انسولین هنگامی که مقدار آن در خون بالا است، کاسته می شود.تصور می شود که این وضعیت به گیرنده های انسولین که بر روی سلول های اندوتلیوم وجود دارند، بستگی دارد. سلولهای اندوتلیوم رگهای خونی را مفروش و حرکت مواد در داخل و خارج از جریان خون را کنترل می کنند.
با این حال، در این مطالعه ی جدید، دانشمندان یک نظریه جایگزین را پیشنهاد داده اند. آنها اظهار داشتند که انسولین توسط "انتقال فاز مایع " کار می کند، به عبارت دیگر حرکت انسولین غیر قابل اشباع است و نیازی به گیرنده های انسولین برای حرکت در داخل و خارج از جریان خون ندارد.
دانشمندان دانشگاه Vanderbilt در نشویل، ایالات متحده، با استفاده از یک تکنیک میکروسکوپی جدید و مدل های ریاضی، به طور مستقیم حرکت انسولین را از خلال دیواره ی عروق خونی و ورود به سلول های عضلات اسکلتی در مدل های موش، اندازه گیری و مشخص کردند.
پرفسور  David H. Wasserman، که این مطالعه را هدایت کرد، نشان داد که "توانایی انسولین برای تحریک جذب گلوکز" در سلول های عضلانی به سرعت عبور انسولین از خلال اندوتلیوم بستگی دارد.
محققان معتقدند که به دلیل استفاده از این تکنیک جدید، یافته های آنها با مطالعات قبلی متفاوت است.
آنها همچنین می گویند: این یافته ها می تواند نحوه ی ایجاد مقاومت به انسولین را توضیح دهد و به محققان کمک کند تا درک بیشتری از کاهش مقاومت در برابر انسولین از طریق تغییر سبک زندگی یا سایر درمان های دیابت نوع 2 در آینده بدست آورند.
پرفسور واسرمن افزود: درک چگونگی خروج انسولین از مویرگها برای درک و درمان مقاومت به انسولین ضروری است.
در حال حاضر، محققان به دنبال مشخص کردن مکانیزمی هستند که حرکت انسولین را از خلال اندوتلیوم را کنترل می کند. پرفسورواسرمن می گوید: این امر به درک پیشرفت مقاومت به انسولین کمک خواهد کرد. یافته های این تحقیق در مجله ی Clinical Investigation منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/feb/insulin-discovery-could-shed-light-on-how-to-treat-insulin-resistance-92947346